Ką užtenka žinoti prieš perkant automobilio padangas?


Padangų tipai

Universalios, žieminės ir vasarinės

Universalios padangos yra pritaikytos važiuoti visais metų sezonais, tačiau ne visomis oro sąlygomis jos yra veiksmingos. Universalių padangų guma kietesnė nei žieminių, turi mažiau griovelių, todėl nėra tokios efektyvios iškritus didesniam sluoksniui sniego ar esant ledui. Vasaros sezonu šių padangų sukibimas su kelio danga yra prastesnis, palyginus su vasarinėmis, kelia daugiau triukšmo ir greičiau dėvisi. Nerekomenduojama rinktis universalių padangų, kai vyrauja šalti orai, yra didelis sluoksnis sniego, ledas ir tenka važiuoti kalnuotomis vietovėmis.

Nors važiuoti galima, tačiau visiems sezonams skirtos padangos netinka Lietuvos žiemos sąlygomis, kadangi praranda savo gerąsias savybes ir nėra saugios. Šalyse, kuriose temperatūros stulpelis retai kada siekia minusinę temperatūra ir iškrenta plonas sluoksnis sniego, rinktis universalias padangas būtų geras sprendimas.

Privalumai šių padangų yra tokie – jų nereikia kas sezoną keisti ir už tai mokėti, sutaupote vietos ir, žinoma, vieno komplekto kaina yra mažesnė nei įsigyti tiek žieminių, tiek vasarinių padangų komplektus.

Universalios ir žieminės padangos turi vieną arba du unikalius ženklus, tai (M + S) purvas ir sniegas, reiškiantis, kad padanga gerai sukimba ant abiejų paviršių. Trijų kalnų ir snaigės simbolis žymi, kad padanga atitinka žieminių padangų standartus, tinka važiuojant sniegu, ledu ir turi gerą sukibimą kalnuotose vietovėse. Būtent su snaigės ženklu ir rekomenduojama rinktis padangas Lietuvos žiemoms.

Ekstremaliomis žiemos sąlygomis neabejotinai efektyviausios yra dygliuotos žieminės padangos. Dygliuotos padangos turi geriausią sukibimą su sniegu, ledu ir laikomos saugiausiomis. Su šiomis padangomis smarkiai sumažėja rizika nuslysti nuo kelio ar išvažiuoti į priešingą eismo juostą, juk kartais ledo po sniego sluoksniu nebematome ir kelias būna apgaulingas. Turbūt niekas nesiginčys, kad tokiose situacijose būtent dėl dygliuotų padangų yra išsaugoma daugybė gyvybių. Jeigu kalbėtume apie dygliuotų padangų trūkumus, tai vienas iš jų yra didesnis triukšmas, palyginus su įprastų padangų. Kitas trūkumas atsirastų, jeigu nuspręstumėte keliauti į užsienio valstybę, kur važiuoti dygliuotomis padangomis draudžiama. Jeigu didžiąją dalį jūsų kelionių sudaro gerai valomi keliai ir greitkeliai, tenka keliauti į šiltesnio klimato valstybes, rinktis dygliuotas padangas nenaudinga.



Padangų žymėjimai ir jų reikšmės

Yra trys svarbiausi žymėjimai, kuriuos reikia žinoti prieš perkant padangas – tai padangos plotis, aukštis ir ratlankio dydis. Šios reikšmės yra pažymėtos padangos išorinėje dalyje.

205 – plotis, išmatuotas milimetrais nuo vieno krašto iki kito.

60 – aukštis, išreikštas procentais, vertinant santykį su pločiu. Pavyzdžiui, skaičius 60 nurodo, kad padangos aukštį sudaro 60 % padangos pločio.

R16 – ratlankio skersmuo coliais.



Kaip  sužinoti, koks padangų dydis tinka jūsų automobiliui ?

Gamintojo numatyti padangų dydžiai nurodomi ant degalų bako dangtelio arba vairuotojo durų statramsčio ir yra surašyti atitinkamai pagal ratlankio dydį.


Padangos pagaminimo data

Gamybos data yra pažymėta keturiais skaičiais: pirmieji du nurodo metus, o kiti – savaitę.
Pavyzdžiui, jeigu ant padangos parašyta 3120, vadinasi, padanga yra pagaminta 2020 metų 31 savaitę.

Kad ir kokias padangas nuspręstumėte įsigyti, naudotas ar naujas, rekomenduojama rinktis ne daugiau kaip 5 metų senumo, o po 8–10 metų padanga yra laikoma pasenusia ir nekokybiška.




Prekės ženklas

Žinoma, vienas iš svarbiausių ženklų – tai gamintojo pavadinimas. Turbūt visi žinome „Michelin“, „Goodyear“, „Bridgestone“ įmonės gaminamas padangas ir tikriausiai neabejojame jų kokybe, tačiau žinomas ženklas turi savo kainą, ir ne be reikalo – tai kokybės, patikimumo bei didesnio saugumo garantas. Yra didelė įvairovė ir be žinomų gamintojų, iš kurių galėtumėte rinktis, tačiau patariame – prieš perkant paieškoti informacijos internete apie įmonę ir sužinoti, kaip ją vertina vartotojai ir kokie yra jų atsiliepimai.




Europos Sąjungos padangų ženklinimas

ES padangų etiketė buvo sukurta siekiant pagerinti saugumą, degalų vartojimo efektyvumą ir sumažinti triukšmo lygį. Informacija taip pat padeda pirkėjams priimti geresnį sprendimą prieš perkant padangas.



Etiketės informacija yra suskirstyta į tris dalis:

Degalų naudojimo efektyvumas

Stulpelis yra suskirstytas raidėmis – nuo A iki G, kuriame A raidė rodo geriausią efektyvumą, o G – prasčiausią. Kuo prastesnis efektyvumas, tuo didesnis yra padangos pasipriešinimas kelio dangai, tai lemia greitesnį padangos dėvėjimąsi ir didesnį suvartojamo kuro kiekį. Skirtumas tarp kiekvienos raidės, atsižvelgiant į suvartojamą degalų kiekį, yra apytiksliai 3 %.

Padangos sukibimas su šlapia kelio danga

Sukibimas su šlapia kelio danga yra skirstomas kaip ir degalų naudojimo efektyvumas – nuo A iki G raidės. A klasė nurodo geriausią sukibimą ir trumpiausią stabdymo kelią, o G – prasčiausią. Jeigu vairuojate vidutinės klasės automobilį, stabdymo kelio ilgis tarp kiekvienos raidės skirsis apie 3 metrus, todėl galima teigti, kad aukštos klasės (A–B) padangos užtikrins didesnį saugumą kelyje.            

Triukšmo lygis

Padangos triukšmo lygis matuojamas decibelais ir yra atvaizduojamas garso bangos piktogramoje. Piktograma rodo tris triukšmo lygius, kuriuose yra nustatytos tam tikros decibelų ribos: kuo daugiau bangų užspalvinta juoda spalva, tuo triukšmo lygis yra didesnis.



Minimalus padangų protektoriaus gylis

Nusprendus įsigyti naudotas padangas, atminkite, kad pagal nurodytus Europos teisės aktus minimalus protektoriaus gylis vasarinėms padangoms yra 1.6mm, o žieminėms 3mm. Protektoriaus gylį lengviausia išmatuoti su milimetru matuokliu, slankmačiu arba tiesiog liniuote.