Dėl kokių priežasčių atsiranda variklio galvos tarpinės defektas?
Variklio galvos tarpinė sudaro sandariklį tarp variklio bloko ir cilindrų galvutės. Taigi, galvos tarpinė turi sandarinti tiek labai karštas ir aukšto slėgio degimo dujas, tiek variklio aušinimo skystį, kurio temperatūra gali svyruoti nuo lauko iki variklio darbinės temperatūros.
Dėl temperatūros svyravimų ir gana didelio ploto, kurį dengia tarpinė, laikui bėgant tarpiklis praranda sandarinimo efektyvumą ir įtrūksta. Tai gali atsitikti nepriklausomai nuo automobilio markės ar modelio, ar naudojamo galvos tarpiklio tipo.
Kadangi variklio galvos tarpinė yra sunkiai pasežiekiamoje vietoje, neišardžius variklio įvertinti jos būklę gali būti labai sudėtinga. Vizualus patikrinimas paprastai neįrodo galvos tarpinės defekto, todėl svarbu žinoti kokie yra variklio galvos tarpinės gedimo požymiai ir būdus, kaip patikrinti, kad galėtumėte kuo tiksliau diagnozuoti gedimą. Pagrindines defekto priežastis sužinosite perskaitę šį straipsnį.
Blogos variklio galvos tarpinės gedimo požymiai :
Išorinis nuotėkis
Išorinis aušinimo skysčio nuotėkis, priklausomai nuo variklio dizaino, atsiranda po oro įsiurbimo arba išmetimo kolektoriumi, kai variklis jau yra pasiekęs darbinę temperatūrą. Jei šalia galvos tarpinės nėra kitų aušinimo kanalų ar žarnų, pro kuriuos gali leisti aušinimo skystį, galvos tarpinės defektą bus nustatyti paprasčiau.
Jei šalia yra kitų aušinimo kanalų, nuotėkį gali padėti rasti ultravioletinė lempa ir jos šviesoje šviečiantys dažai. Norėdami atlikti šį testą įpilkite dažų į aušinimo skystį, paleiskite variklį ir leiskite pasiekti darbinę temperatūrą. Varikliui pasiekus darbinę temperatūrą atsidarys termostatas, kuris leis dažams išplisti visoje aušinimo sistemoje ir pasiekti nuotėkį. Nuotėkį pamatysite naudodami ultravioletinės lempos šviesą.
Balti dūmai išmetimo sistemoje
Dėl blogos variklio tarpinės nuotėkis dažniausiai atsiranda variklio viduje, kai aušinimo skystis patenka į degimo kamerą kiekvieną įsiurbimo taktą. Šiuo atveju aušinimo skystis yra deginamas kartu su degalais ir išgaruoja per išmetimo sistemą. Kadangi aušinimo skystis yra labai saldus, įmanoma užuosti saldų kvapą jam išgaruojant per išmetimo sistemą. Kai nuotėkis variklio viduje yra gana didelis, galima pastebėti aušinimo skystį tekant iš duslintuvo.
Burbuliukai radiatoriuje arba aušinimo skysčio rezervuare
Aušinimo skystis degimo kameroje maišosi su išmetamosiomis dujomis, dėl to radiatoriuje arba aušinimo skysčio rezervuare atsiranda burbuliukų ir aušinimo skystis atrodo lyg būtų užviręs, net kai yra šaltas. Matomi burbuliukai yra išmetamosios dujos, kurios degimo proceso metu patenka į aušinimo sistemą.
Paprastas būdas, kaip galima patikrinti, ar variklio tarpinė yra trūkusi, tai atlikti cheminį testą naudojant specialų mėginį ir skystį. Mėginys yra įstatomas atidarius aušinimo skysčio rezervuaro arba radiatoriaus kamštį (Pavojinga! Neatidarinėkite kamščio, kai variklis yra karštas). Į mėginį yra įpilamas specialiai tam skirtas mėlynos spalvos skystis, kuris susimaišo su aušinimo skysčiu jo pritraukiant į mėgintuvėlį. Jeigu mėlyna skysčio spalva pavirsta geltona, vadinasi, aušinimo skystyje yra išmetamųjų dujų, ir tai patvirtina tarpinės defektą. Tai yra vienas paprasčiausių ir efektyviausių būdų, kaip galima patikrinti variklio tarpinės defektą.
Variklis kaista aukščiau darbinės temperatūros
Dėl blogos variklio tarpinės variklis įprastai perkaista po ilgiau trunkančio važiavimo. Tai atsitinka tiek dėl aušinimo skysčio trūkumo, kuris yra deginamas, tiek dėl perteklinės šilumos atsiradus aušinimo skysčio garams. Taip pat dėl nešvaraus aušinimo skysčio radiatorius nepajėgia jo atvėsinti. Perkaitusio variklio sudedamosios dalys plečiasi, deformuojasi ir atsiranda įtrūkimų. Karštis gali sugadinti kitas tarpines ir detales, pro kurias gali tekėti skysčiai, tokiu atveju variklį tenka ardyti ir pakeisti sugedusius komponentus. Dažnai dėl tarpinės defekto variklio tinkamai suremontuoti nėra įmanoma ir variklį belieka pakeisti.
Balta masė ant alyvos matuoklio arba užpylimo kamščio
Aušinimo skystis, patekęs į degimo kamerą prasiskverbia pro stūmoklio žiedus ir susimaišo su variklio alyva. Besimaišant variklio alyvai ir aušinimo skysčiui susidaro balta masė, kurią galima pamatyti ištraukus tepalo lygio matuoklį arba atidarius alyvos užpylimo kamštį, kai variklis yra dar šaltas (esant šaltesniems orams ir važiuojant trumpais atstumais, dėl susidariusio kondensato pamatyti baltą masę ant alyvos užpylimo kamščio yra normalu). Aušinimo skystis, patekęs į variklio alyvą, paveikia gerąsias tepimo savybes, dėl ko greitai dėvisi variklio cilindrai, alkūninis velenas ir įdėklai. Net jeigu automobilis neeksploatuojamas, dėl aušinimo skysčio alyvoje gali formuotis rūdys, kurios visiškai sugadina variklio vidines detales.
dėl trumpai važiuojamų atstumų šaltuoju sezonu
Žemas slėgis
Aušinimo sistemoje galima sukelti slėgį ir ji stebėti. Jeigu slėgis krenta žemiau numatytos normos, tai gali būti blogos tarpinės požymis. Kadangi gali būti ir kitų nutekėjimų, dėl kurių slėgis aušinimo sistemoje neišsilaiko, slėgio kritimas dar nepatvirtina variklio tarpinės defekto, tačiau tai vienas iš galimų požymių. Dar efektyvesnis būdas yra atlikti nuotėkio testą naudojant specialų matavimo įrankį, kai oras yra suslėgtas tiesiai į variklio cilindrą. Esant blogai variklio galvos tarpinei, suslėgtas oras ištrunka ir slėgis atitinkamai krenta.
Nuosėdos ant uždegimo žvakės
Deginamas aušinimo skystis palieka baltos spalvos nuosėdas ant uždegimo žvakės, kurias galima pamatyti išsukus žvakę iš variklio. Nuosėdos ant žvakės gali atsirasti ir dėl kitų priežasčių, todėl tai ne būtinai yra blogos tarpinės požymis, tačiau jeigu požymių yra daugiau, tai tik patvirtins tarpinės defektą. Testą, kuris patvirtintų gedimą, galima atlikti išsukus visas degimo žvakes, atidarius aušinimo skysčio rezervuaro arba radiatoriaus kamštį ir suslėgus orą į aušinimo sistemą. Besukant variklį stebėkite išsuktų žvakių lizdus, jeigu tarpinė yra trūkusi, pamatysite besiskverbiantį aušinimo skystį. Prieš atliekant šį testą, dėl saugumo išimkite kuro siurblio saugiklį arba atjunkite uždegimo ritę (rites).
Ar galima važiuoti, kai variklio galvos tarpinė turi defektų?
Jeigu pastebimi keletas variklio galvos tarpinės gedimo požymiai, važinėti reikėtų kaip įmanoma mažiau. Per tarpą besiskverbiančios karštos dujos su aušinimo skysčiu gali greitai sugadinti ir deformuoti variklio galvutę, dėl to remonto išlaidos gali žymiai padidėti arba variklį gali tekti pakeisti kitu.
Jeigu nuspręstumėte važiuoti toliau, stebėkite variklio temperatūros rodyklę skydelyje ir kaip įmanoma greičiau pristatykite automobilį į remonto dirbtuvę.