Prieš aptariant, kokie yra pagrindiniai turbinos gedimo požymiai, prisiminkime, kaip ji veikia ir kokią funkciją atlieka.
Variklis išgauna energiją naudodamas oro ir kuro mišinį. Papildomas oras, sukeliamas turbinos, patenka į cilindrus ir padeda greičiau sudeginti kurą. Automobiliuose naudojamos turbinos padidina jų galingumą ir bendrą efektyvumą. Dėl didesnės taršos galingų automobilių varikliai pakeičiami mažesniais turbininiais varikliais, kurie išgauna tą pačią galią ir sumažina išmetamųjų dujų kiekį. Viename variklyje sumontuoti trys ar net keturi turbokompresoriai – jau nebe naujiena. Turbina yra puikus būdas pagerinti automobilio našumą, tačiau gali sukelti ir nemažai problemų, jeigu nekreipiama dėmesio į tam tikrus simptomus:
Nepakankamas turbinos tepimas
Turbinos gedimo požymiai dažnai susiję su variklio tepimo problemomis. Jeigu variklio alyvoje yra nuosėdų ar kitų nešvarumų, tai laikui bėgant gali sukelti turbinos gedimą. Tas pats gali atsitikti, jeigu tepimas yra nepakankamas.
Variklio alyvos kokybė nulemia pagrindinio veleno tepimą. Tai velenas, ant kurio yra sumontuotas turbokompresorius ir turbina. Velenas sukasi dėl specialiai pritaikytų guolių ir turi turėti optimalią judėjimo laisvę, ypač kai važiuojama dideliu greičiu. Geras veleno darbas priklauso nuo sukelto aukšto tepalo spaudimo slėgio, tai svarbi variklio alyvos funkcija siekiant gero turbokompresoriaus darbo.
Kita funkcija – tai didelės spartos sukimosi poveikis. Pagrindinis velenas sukasi net 2500 kartų per sekundę, taip sukeldamas didelį karštį. Šis karštis turi būti absorbuojamas, kad nepažeistų svarbių komponentų. Tai antroji funkcija, taip pat priklausanti nuo kokybiškos variklio alyvos, kuri absorbuotų karštį nuo jautrių turbokompresoriaus komponentų ir išlaikytų jo funkcinį bei struktūrinį vientisumą.
Atsižvelgiant į tai, kad variklio alyva yra labai svarbus faktorius pagrindinio veleno veikimui be trinties ir kitų turbokompresorių sudarančių dalių apsaugai nuo didelio karščio, galima įsivaizduoti, kas atsitiktų, jeigu alyva nepasiektų sistemos. Tokiu atveju nelieka jokios apsaugos nuo trinties besisukančiam velenui ir dideliam karščiui, o to pasekmė – turbokompresorius labai greitai sugenda.
Keletas dažnesnių priežasčių, kodėl turbina negauna gero tepimo, yra per didelis intervalas tarp automobilio alyvos keitimo, po kurio variklio alyvos kokybė ženkliai sumažėja. Neretai tiesiog pamirštama patikrinti variklio alyvos lygį, kuris gali būti sumažėjęs ir nesukelia pakankamo tepimo, arba variklio alyvos lygis gali būti geras, tačiau slėgis yra toks mažas, kad alyva negali tinkamai cirkuliuoti ir gerai atlikti tepimo funkcijos, tokiu atveju problema gali būti susijusi su blogu tepimo sistemos darbu. Turbinos gedimo požymiai taip pat gali atsirasti dėl užsikimšusio ar nesandaraus tepimo vamzdelio.
Dėl minėtų priežasčių yra rekomenduojama keisti variklio alyvą gamintojo nurodytais intervalais. Jeigu gamintojas nurodo keisti variklio alyvą ir filtrą kas 10 000 kilometrų, reikėtų laikytis šių rekomendacijų. Be to, gamintojas nurodo, kokia variklio alyva tinka jūsų automobiliui.
Variklio alyvoje atsiradusios nuosėdos, nešvarumai
Ankstesniame skyriuje aptarėme, kaip alyvos trūkumas ar nekokybiška variklio alyva gali sugadinti turbokompresorių. Tas pats gali nutikti, jeigu alyva yra užteršta šiukšlėmis ar kitomis nuosėdomis, ir tai pakenks tinkamai alyvos tepimo funkcijai. Šie nešvarumai gali patekti į kitas turbokompresoriaus sudedamąsias dalis ir dėl to palaipsniui taip pat gali pradėti blogai funkcionuoti ar visai neveikti. Atsiradusios nuosėdos sukelia gilius įbrėžimus ir kitokius panašius komponentų pažeidimus.
Egzistuoja daugybė priežasčių, dėl kurių variklio alyva galėtų būti užteršta. Gali būti, kad tepalo filtras yra prastos kokybės ar užsikimšęs ir neatlieka savo funkcijų. Esant tokiam filtrui nešvarumai patenka į visą sistemą. Tepalo filtras gali gerai funkcionuoti, tačiau jeigu grįžtamasis vožtuvas nesuveikia, nešvarumai gali patekti į variklio alyvą. Naudojant seną ar atitarnavusią variklio alyvą taip pat gali atsirasti nuosėdų dėl prasto detalių tepimo.
Atliekant remonto darbus reikia būti atidiems, kad į variklio alyvą ar kitus komponentus nepatektų nešvarumų, nes dėl to paskui gali tekti labai gailėtis. Taip pat labai svarbu naudoti tik tuos tepalus ir dalis, kuriuos gamintojas patvirtino kaip tinkamus naudoti jūsų transporto priemonėje.
Pašalinio objekto patekimas į sistemą
Turbokompresorių sudaro du pagrindiniai komponentai: priekyje esantis kompresorius ir gale esanti turbina. Variklis ir turbokompresorius yra uždaro veikimo sistemos, tačiau jie turi reikšmingas angas savo darbui atlikti, pro kurias gali patekti šiukšlių ar kitų pašalinių daiktų.
Dažnai į kompresoriaus korpusą patekusi šiukšlė patenka iš oro filtro. Tai gali sugadinti turbokompresoriaus guolius ir tarpiklius. Pašalinis daiktas gali patekti į kompresorių dėl sugadintų ar pažeistų oro įsiurbimo žarnų. Prastos būklės užtraukiklis ir žarnos užspaudimo varžtai taip pat gali būti viena iš problemos priežasčių. Prastai įtvirtintos ar sujungtos oro žarnos arba neišvalytos žarnos sukelia riziką, kad į sistemą gali patekti šiukšlių. Norint išvengti šių nemalonumų, patartina keisti oro filtrą ir žarnų suspaudiklius, su kuriais būtų tinkamai sujungtos ir suveržtos žarnos, prieš tai jas patikrinus ir gerai išvalius.
Jeigu dėl pašalinio daikto patekimo sugenda turbina, greičiausiai problema kyla iš variklio skyriaus. Turbinos gedimo požymiai gali atsirasti kai prastos būklės detalės ar jų dalelės, esančios variklio viduje, lūžta ir patenka į turbokompresorių, sugadindamos guolius, tarpiklius ir kitas svarbias detales.
Karštas sustojimas
Viena iš pamirštamų priežasčių arba į ją tiesiog nekreipiama dėmesio – ką tik dideliais sūkiais dirbusio ir gerai įkaitusio variklio staigus išjungimas. Visiems žinoma, kad turbokompresoriaus velenas sukasi dideliu greičiu sukeldamas didelį karštį. Nors geras veleno tepimas neleidžia jam perkaisti, tačiau staigus variklio gesinimas sustabdo ir patį veleną. Kadangi velenas stipriai įkaista, staigiai nustojęs suktis, gali deformuotis. Bet koks nedidelis veleno nuokrypis gali sukelti sistemos disbalansą ir laikui bėgant sugadinti turbokompresorių.
Prieš užgesinant ypač galingų ar sportinių automobilių su turbokompresoriumi variklį reikia leisti varikliui padirbti keletą minučių laisva eiga. Tai sumažins turbokompresoriaus veleno sukimosi greitį ir leis jam palaipsniui ataušti. Tai galima padaryti ir likus 5 minutėms iki numatyto sustojimo, pasirinkus ramesnį vairavimo būdą, sumažinus greitį. Kol atvyksite iki numatytos vietos, turbokompresorius spės atvėsti.
Nepakankamas srautas
Kai kuriuose automobiliuose užsikemša variklio alsuoklio sistema. Šis vožtuvas leidžia pasišalinti vidaus degimo proceso metu karteryje susidariusioms dujoms. Tačiau laikui bėgant ši sistema gali užsikimšti, dėl to padidėja slėgis ir ribojamas srautas. Kartu sukeliamas slėgis ir turbokompresoriaus sistemoje, kuris pradeda perkrauti ją per dideliu variklio alyvos kiekiu. Alyvos perteklius patenka į transporto priemonės įsiurbimo ir išmetimo sistemas sukeldamas mėlynus variklio dūmus.
Ši problema pasitaiko ir sumontavus naują turbokompresorių. Simptomai pasireiškia iškart po
turbokompresoriaus sumontavimo, todėl daugelis klaidingai mano, kad problema yra jame, o iš tikrųjų buvo tiesiog pamiršta pakeisti alsuoklio filtrą.
Geras turbokompresoriaus veikimas priklauso nuo daugelio veiksnių, todėl supratus, kaip šie veiksniai gali daryti įtaką jo darbui ir kokie yra turbinos gedimo požymiai, galima užkirsti kelią rimtiems gedimams ateityje.